Först mina preferenser gällande mobiltelefoner. Jag har ägt en hel hög med Nokia telefoner, två Samsung, två LG och slutligen min arbetsmobil en iPhone 6 under hela min mobila levnad. Av mina tidigare ägda smartphones (hela 4 till antalet) har jag haft 3 märken. En LG KM900 Arena, vilken hade futuristiska design och funktioner men som saknade videouppspelning och därför var en fullständigt värdelös smartphone (enligt min uppfattning givetvis). Sedan kom min Nokia Lumia 900 vilken satte rekordet för dyraste smartphone och minst pålitliga smartphone. Problemen var många, kameran hade problem med ljuset och tog konsekvent mörka bilder och då hjälper det föga hur bra bilderna är faktiskt. Sen lät det som om man talade genom en konservburk i mikrofonen och slutligen kunde jag inte avsluta samtal (min pekskärm slog ifrån när man påbörjade ett samtal). Efter att jag slutligen krossade skärmen och totalt kvaddat telefonen när den föll från ca. 1 meters höjd rakt ner i parkett gjorde inte upplevelsen bättre. När det så var dags att införskaffa nästa smartphone tänkte jag till och insåg att mina krav inte motsvarade specifikationerna på "flaggskeppen" hos de olika smartphone tillverkarna. Jag behöver egentligen bara en kamera (som kan användas men knappast behöver tillhöra toppskiktet bland mobilkameror), appar som möjliggör att enkelt kunna lyssna på musik och en app som kan användas vid navigering. Efter modigt övervägande (vilket innefattade valet mellan en Motorola Moto G 2gen - redan då prisad av alla nättroll) beslöt jag mig för en Nokia Lumia 620, varför? För att min tidigare Nokia inte fungerade längre, ingen butik i min närhet sålde Motorola och jag närde en liten förhoppning om att kunna få tillgång till all förlorad data (vilket givetvis inte fungerade) från min krossade 900. Egentligen fanns det inga större problem med mitt nyförvärv, bortsett från att kameran var patetiskt dålig, att minnet var begränsat och att jag lyckades knäcka skärmen inom 48 timmar. Då blev det så dags för min arbetstelefon, en gränsande ny och sjukligt dyr iPhone, en smartphone jag aldrig skulle köpa själv. Efter att ha haft min iPhone i ca. 6 månader står jag fortfarande fast vid mitt beslut att inte köpa en iPhone. Varför? Den är användarvänlig, men inte så mycket mer användarvänlig att det motiverar priset. Kameran är bra, men inte den bästa. Men mitt största problem är alla dolda kostnader och all reklam som konstant dyker upp under användning. Är det inte en ny app är det en registrering här ett användarnamn där. Pålitlighet? Jag är redan inne på min andra iPhone 6, i den första fungerade inte GPS'en. Min nuvarande får ibland fnatt och fastnar helt oprovocerat. Om man betänker att priset är så högt som det faktiskt är tycker jag man kan förvänta sig lite bättre kvalitet och mindre smygreklam.
Över till Moto G (3'e reinkarnationen) vilken en uppsjö av tio-i-topp listor från 2015-2016 skall vara svaret på alla dina önskningar i budget smartphones klassen. En lätt mobil som ger dig allt du vill ha. Kameran skall vara funktionell, varken topp eller botten. Android systemet skall ge dig valmöjligheter och en uppsjö appar.
Utlåtande; 6/10 - Problemet är inte den plastiga exteriören, musik appens funktioner eller att uttaget för hörlurarna är placerad i mitten av den övre kanten på telefonen. Nej, problemet är att lagringsutrymmet (även med externt minne på 8gb) genast fylls. Lägg till en del tröga laddningar och en mindre imponerande högtalare och du har en högst medelmåttig smartphone. Reflekterar detta hela Motorola? Absolut inte, det kan finnas en hel uppsjö andra modeller som fungerar smärtfritt. Men Moto G 3'e generationen motsvarar inte hypen. Det finns bättre alternativ. Att prisskillnaden mellan butikerna rör sig från 150-220 euro (ca. 1450-2100 kronor) och att du kommer bli tvungen att beställa den från nätet hjälper inte heller.
 |
| Nokia Lumia 900 - med sprucken skärm |
 |
| Så att ingen får för sig att jag inte skulle ha ägt denna telefon |
 |
| second time around - sprucken skärm |
 |
| Trenden tycks vara mindre förpackningar |
 |
| Inget speciellt att rapportera |